Visie
Korte product-en technologie levencycli, snel veranderende behoeften van klanten en internationale concurrentie veroorzaken dat producten en diensten van technische bedrijven steeds sneller een commodity worden. Om aan deze commoditization te ontsnappen moeten bedrijven inzicht in de actuele en latente klantproblemen krijgen en hier oplossingen voor ontwikkelen. En daarmee betreden technische bedrijven het marketing vakgebied. Een groot deel van dit vakgebied wordt gedomineerd door consumentenmarketing. Maar juist de modellen, concepten en theorieën uit de consumentenmarketing zijn niet altijd even goed toepasbaar voor technische bedrijven. Binnen het vakgebied industriële business marketing zijn in de loop der jaren modellen, concepten en theorieën ontwikkeld die juist wel goed toepasbaar zijn in technische bedrijven. Kennis en toepassing van industriele marketing zorgt ervoor dat bedrijven voordelen halen op het gebied van markt-en klantgerichtheid en daarmee beter en sneller oplossingen voor klantproblemen kunnen ontwikkelen. En daarmee hun concurrentiepositie verstevigen.

STEM Industrial Marketing Centre heeft drie peilers opgezet waarmee wij jou een paar stappen verder brengen in het marktgericht opereren:

  1.  Het expliciet maken van de meerwaarde van marketing, door het ontwikkelen en vertalen van
    modellen en methoden in praktisch toepasbare stappenplannen.
  2. Het overbrengen van kennis over het vakgebied industriele business marketing. Nieuwe kennis is
    cruciaal om organisaties het gereedschap te geven om marketing effectief toe te passen.
  3. Het individueel begeleiden van organisaties (en medewerkers) bij het veranderen naar een
    marktgerichte cultuur.